Trivselträff 2013-04-11

Trivselträff

Den 11 april var det tid för säsongens sista kvartalsmöte, ett vårmöte enligt kalendern................
Agendan godkändes och kunde snabbt avklaras.
Ordföranden informerade litet från representantskapsmötet i Malmö i mars. Där fanns inga större sensationer och det gick som på räls. Hon hade varit på Brukarrådet på Lasarettet. Det som framkom där, har vi under tiden kunnat läsa om i media. Region Skåne omorganiserar och av intresse för oss är att lasaretten i Landskrona, Trelleborg, Ängelholm och Helsingborg kommer att knytas ihop. Vår förhoppning är att vår sjukhuschef dyker upp i något sammanhang.
Ett annat möte var i vård- och omsorgsgruppen inom Tillgänglighetskommittén, där bl a färdtjänsten, den gamla käpphästen, bristen på äldreboenden och Gröningen/Akka var på tapeten. Viktigt att bevaka och rapportera utvecklingen och delge nya bestämmelser till berörda medlemmar.
Det nya programmet är färdigställt och utskick kommer att ske snarast.
Vår sommarutfärd i år går på mångas önskemål till Österlen.
Cirkelverksamheten har gemensam avslutning den 14 maj i lokalen. Endast baden fortsätter maj månad ut.
För kvällens underhållning stod Christina Eriksson från KurAkademin. Hon berättade om oregano-oljans välgörande effekter. Det är en kallpressad olja, som utvinns ur bladen av oreganoplantan, som växer vilt i Medelhavsområdet. Den är ekologisk och tillverkas helt utan kemikalier. Christina har doktorerat i immunologi och varit verksam inom läkemedelsbranschen. När företaget, där hon var anställd, flyttade, började hon forska på egen hand och utgick från referenssubstansen, carvacrol. Produkten är välkänd i England, USA och i Medelhavsområdet förstås. Oreganooljan med sin anti-inflammatoriska verkan gör det möjligt för människor med rörelsehinder och därmed förbundna stora smärtor att leva ett rikt, nästan smärtfritt liv. En kapsel om dagen räcker och efter sju till tio dagar känner man redan en effekt. Efter en tid kan man till och med minska dosen avsevärt. Även naturläkemedel har biverkningar och hon manade till försiktighet. Man skall inte kombinera oreganooljan med tunga mediciner som t ex cellgifter utan att rådfråga sin läkare. Inter heller om man lider av någon form av magsjukdom eller vid graviditet skall kapslarna intas. Hon håller på att ta fram en salva för utvärtes bruk men även här bör man vara försiktig. I vår förening finns självklart många intressenter som ville testa.
Christina avtackades med en present och applåder.
Vårens sista trivselmöte blir den 16 maj, då Seniorshop visar vårens och sommarens mode.