Utflykt till Halland 2012-08-16

Får safari

Den sommar som aldrig riktigt kom börjar lida mot sitt slut, varvid dock först en efterlängtad begivenhet i vår förening skulle avverkas, vår sommarutfärd, som i år gick till Halland, och vi skulle få vara med om får safari. Trettiofem nyfikna och förväntansfulla medlemmar väntade vid Övre, när Göranssons Buss strax efter halv åtta körde fram. Det är alltid samma glada gäng som ställer upp och några morgonsura miner fanns det inte ett spår av. Solen lyste och det var varmt och skönt, när vi lämnade Trelleborg. Efter drygt två timmar blev det litet oroligt i bussen men det löstes kvickt av vår chaufför, som då satte kurs mot Kvibille Gästgivargård, där förmiddagskaffet med en god fralla väntade på oss. Efter den vederkvickelsen och en bensträckare var alla mogna att fortsätta turen till Öströö fårfarm vackert belägen i en helt underbar natur i Halland. Där väntade oss ”fåraherden” själv med ett traktortåg, som tog oss ut på en tur i den sagolika omgivningen. Gotlandsfåren, ungefär 550 till antalet, betade i allsköns ro och lät sig inte störas av oss turister. Vi fick en demonstration av hur fåren drivs samman och man kunde tydligt se det fina samspelet mellan ”fåraherden”, hunden och fåren. Det var verkligen intressant att skåda. Plötsligt dök det upp som från ingenstans ur skogsbrynet stora vackra kor av rasen Highland cattle och de kom fram till vagnarna som om de ville hälsa.
Efter ett besök i shopen bar det av mot Getterön, där lunchen intogs på Fridas restaurang med utsikt över en härlig strand med många badsugna gäster. Huvudrätten bestod självklart av lax, som är Hallands landskapsfisk och som var så fin att den smälte i munnen. Mätta och nöjda var vi redo att styra mot Grimetons Radiostation, som finns med på UNESCOS världsarvslista. Den är fortfarande i drift inom långvågstekniken och härifrån skall de första trådlösa signalerna ha gått över Atlanten med hjälp av morsealfabetet. Här drack vi vårt eftermiddagskaffe till en filmpresentation, där det framgick vilken enorm betydelse radiostationen haft. Intressant var att se de stora maskinerna och jämföra med dagens små tunna Iphones, Ipads, läsplattor och inte minst våra datorer. Många tog sig säkert en funderare över utvecklingen och framtiden och man kan undra vad den månne skall bringa, nyfikna som vi trots allt är. Efter en obligatorisk shoppingrunda i den lilla butiken var vi alla trötta och sjönk ner i bussens bekväma säten för hemfärden mot Trelleborg.
Alla konstaterade glatt att detta års utfärd blev en succé precis som alla de andra. Inte konstigt med tanke på att det är samma gamla pigga trojka som åker med varje år och som alla har snart till skratt och är upplagda för skämt och bjuder på sig själva.
Tack till Göranssons Buss, Föreningen med dess arrangörer för denna fina resa och sist men inte minst tack alla glada medresenärer.
Den 13 september ses vi till kvartalsmöte.