Trivselmöte 2012-03-08

Vårens första trivselmöte

Den 8 mars var det tid för vårens första trivselmöte. Ordföranden Ann-Kristin Lund inledde mötet med att hälsa alla hjärtligt välkomna och gav en kort information om aktuella och förestående händelser. Den närmaste var Frufridagen som skulle äga rum följande söndag. Uppslutningen kring denna tradition är fortfarande stor och den har sannolikt blivit ett signum för att våren är i antågande. En härlig macka med ägg och sill à la Ann-Kristin serverades och därefter kaffe och rabarberkaka med vaniljsås som Ingalill Fröjdh bakat. Den lade sig som bomull kring hjärtat och var farligt god. Därefter tog kvällens gäst, demenssköterskan Kristina Edvardsson, till orda och informerade om en av våra stora folksjukdomar, demens, varav Alzheimers sjukdom är den vanligaste. Hon gjorde detta på ett sätt som alla kunde ta till sig och trots att hon dagligen konfronteras med människor som är drabbade av denna sjukdom fanns hela tiden humorn där. Hon pekade på skillnaderna mellan naturlig glömska och den glömska som kännetecknar demenssjukdomarna, vilka symptomen är och hur och i vilken takt sjukdomen framskrider. Försämringen sker successivt under en tioårsperiod. Det finns tre stadier; först drabbas närminnet, därefter minnet som omfattar tiden ungefär mitt i livet och till sist minns man endast sin barndomen. Det är nervcellerna och de fina trådarna mellan dessa i hjärnan som förtvinar. Sjukdomen kan inte botas men förloppet kan bromsas upp i viss utsträckning. Det är viktigt att snabbt få en läkarutredning och diagnos, eftersom symptomen även kan vara tecken på andra sjukdomar. Sådana sjukdomar är vitaminbrist, främst B12, depression och vätskebrist. Framför allt poängterade Kristina vikten av att vara observant på läkemedel, för det finns de som alls inte går ihop och följderna kan bli katastrofala. Detta gäller även naturpreparat och man skall alltid rådgöra med och tala om för sin läkare vilka mediciner man tar (läkemedelslista).
Frågorna var många, för det är ett ämne som berör, och Kristina med sin stora erfarenhet besvarade dem alla. Hon avtackades med rungande applåder, en liten present och med allas vår beundran och respekt. Tack Kristina
Efter den sedvanliga lottdragningen kunde ännu en mycket trevlig kväll läggas till handlingarna.
Nästa möte blir kvartalsmötet den 12 april.