Årsmöte 2012-02-16

Årsmöte

Årsmötena i Föreningslivet duggar just nu tätt. Torsdagen den 16 februari hade Reumatikerföreningen i Trelleborg (RIT) kallat till årsmöte. Det ishala väglaget och underkylt regn till trots infann sig trogna medlemmar som värnar om föreningens väl och ve.
Ordföranden Ann-Kristin Lund hälsade alla välkomna och öppnade årsmötet. Hon höll parentation över våra bortgångna medlemmar genom att läsa en vacker dikt. Den var kort men sade desto mer om vårt sköra liv. Med en tyst minut hedrade vi minnet av dem vi mist under året. Mötesförhandlingarna fortsatte enligt agendan. Per Larsson valdes till mötesordförande och Lillemor Weber fattade pennan. Verksamhets-, ekonomi- och revisionsberättelse föredrogs, varefter mötet beviljade kassör och styrelse full ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2011.
Övriga punkter följde och godkändes. Vad gäller valen, fick ordföranden Ann-Kristin Lund förnyat förtroende för ytterligare två år liksom studieorganisatören Maj-Viol Karlsson och sekreteraren Lillemor Weber. Som revisor för två år gick Jan Andersson in. I övrigt var det omval på alla poster.
Omedelbart efter årsmötet i Föreningen stod Sven Lindsjö-fonden på tur. Detta möte avverkades snabbt och lätt. Verksamhets-, ekonomi- och revisionsberättelse lästes upp och mötet beviljade kassör och fondstyrelse ansvarsfrihet för året som gått. Tillsättandet av förtroendeposterna följer Föreningens sammansättning och var därför i princip endast formalia.
Per Larsson genomförde årsmötena på ett trevligt och smidigt sätt. Årsmöte upplevs av många som torrt och kanske rent av tråkigt men med sin stora humor fick Per åhörarna att dra på smilbanden mer än en gång. Han avtackades med applåder. Därefter bjöds till fika och vi avnjöt goda köttbullsmackor och delikata små hjärtan passande nog efter Valentin-dagen. Underhållningen stod deltagarna själva för och alla tycktes njuta av att i lugn och ro få ventilera sina problem och åsikter. Teman saknas aldrig. Efter lottdragning bröt man efterhand upp och begav sig hemåt i vinterkvällen.

Inga artiklar hittades