Kvartalsmöte 11-11-10

Årets sista kvartalsmöte

Årets sista kvartalsmöte hölls den 10 november. Uppslutningen kunde varit bättre men aktiviteterna i vår omvärld är många vid den här tiden på året, då julen börjar sätta sin prägel på människor, frivilligt eller ofrivilligt. Förhandlingarna avverkades snabbt. Några större sensationer noterades inte. Ordföranden meddelade att beslut tagits att färdtjänsten stannar kvar i Kommunens regi. Teckningslista skickades runt till julbordet den 3 december kl 14.00 i lokalen, Olivia Nordgrens gata 6. Antalet platser är begränsat och endast ett fåtal finns kvar. En god skinkmacka med rödkål avnjöts, som vår ordförande Ann-Kristin Lund gjort, liksom goda kakor till kaffet, som vår alltiallo Ingalill Fröjdh bakat. Snart dök kvällens underhållare upp. Det var vår eminente optiker Dennis Tillgren som skulle tala om för oss varför våra glasögon blir så dyra. Dennis säljer uteslutande glas av bästa tänkbara kvalitet och råvaran är A och O för honom. Lågprisvarianter göre sig icke besvär hos Tillgrens. I ord och bild beskrev Dennis hur glasen till våra glasögon blir till. Det är många stops i produktionskedjan som glasen passerar och alla dessa ”stationer” är rigoröst skyddade från yttre miljöpåverkan. I vissa fall äger ingen tillträde till produktionshallarna men ibland behövs mänsklig assistans och då krävs en skyddsutrustning som sannolikt t o m överträffar en kirurgs. Minsta dammkorn gör att glaset inte kan användas. Det är först på senare år som en optiker fått beskåda tillverkningen på ort och ställe i Tyskland och man häpnar över utvecklingen. Förr behövde man elva timmar att producera ett glas och idag spottar maskinerna ut en ansenlig mängd glas i timmen, ett resultat av en omfattande högteknologisk forskning, som den icke obekante tyska koncernen Rodenstock bedriver inom optometrin och design av bågar. Man skulle kunna säga att Tillgrens nästan har ett exklusivt samarbete med Rodenstock, för endast härifrån hämtar de sina glas. Fyra miljoner glas producerar Rodenstock på ett år. Tillgrens är nummer två i södra Sverige att inneha en fantastisk ”fotoapparat ” med vilken man fotograferar ögat. Vid progressiva glas kan man härigenom skapa ett synfält som är så precist och bekvämt för brukarna som det bara går och ger dem dessutom tillgång till ett större utbud av bågar. Dennis visade i bild och talade om för oss hur vi skall skydda och rengöra våra glasögon och påvisade speciellt känsliga punkter. Naturligtvis kom frågor om glaukom, katarakt och gula fläcken upp och även andra ögonsjukdomar. Vi hoppas att Dennis kommer tillbaka och berättar mera ingående härom vid ett annat tillfälle, för intresset och begeistringen var stor. Dennis avtackades med en liten gåva och många och långa applåder efter en presentation så fylld av humor och skratt trots det allvarliga ämnet. Tack Dennis från oss alla som var där.