Trivselträff 10-05-06

Trivselträff

Vårens medlemsmöte inleddes med att ordf Ann-Kristin Lund hälsade alla hjärtligt välkomna.
Protokoll från föregående möte lästes upp. Inga kommentarer från närvarande medlemmar och protokollet lades till handlingarna.
Studieorganisatören meddelade att de flesta av vårens kurser avslutades kommande vecka. Kursen i hantverk pågår dock ytterligare några gånger och vattengympan håller på t o m 26 maj. P g a reparationerna på badhuset och inställda baddagar förlängdes säsongen med två veckor. Det fanns möjlighet att anmäla intresse för planerade kurser under hösten. Det kommer, om intresse finns, att startas kurser i tango och canasta. Även kurs i akvarellmålning blir aktuell. Här anmälde sig 7 deltagare under kvällen.
Cirklarna i qi gong, stavgång, hand- och fotgympa, hantverk, pyssel och vattengympa fortsätter som vanligt till hösten. Efter att ha ätit en god smörgås och kaffe med kaka intagits höll reumatologläkaren Jolanta Ziobro en mycket intressant föreläsning och det fanns möjlighet att ställa frågor.
Vi fick information om att en ny verksamhetschef inom kort skulle anställas.
En annan nyhet var, att en ultraljudsapparat skulle införskaffas till reumatologen. Det innebar att man vid injektioner kunde sätta nålen på exakt rätt ställe. En nyhet var ”bra-mottagning”, vilket innebär att så länge en patient mådde relativt bra tack vare sin medicin, finns det ingen anledning till några återbesök. Naturligtvis finns det möjlighet att vid behov göra besök hos reumatologläkaren som tidigare. Detta hade under året inneburit att planerade besök hade sjunkit med 50 %. Ett återbesök beräknas nämligen ta ca 45 min i anspråk. Tack vare de nya biologiska läkemedel, som numera skrivs ut, har knäoperationer vid artrosproblem sjunkit betydligt. Hon påpekade dock att det i stort sett inte finns några läkemedel, som inte ha några biverkningar. Många patienter har fått utskrivit läkemedel med glukosamin för sina besvär. Tyvärr ingår inte detta läkemedel längre i högkostnadsskyddet, trots att det har påvisats att ca 20 % av de som regelbundet använde detta läkemedel har uppnått en klar förbättring. Efter att ha besvarat olika frågor från medlemmarna tackade Ann-Kristin Jolanta Ziobro för ett mycket intressant föredrag och informativa svar på alla frågor, som medlemmarna ställt.