Kvartalsmöte 10-01-14

Årets första kvartalsmöte

Nytt år, nya takter och nya krafter.
Den 14 januari var det tid för årets första kvartalsmöte. Uppslutningen kunde varit bättre, inte minst med tanke på kvällens fina underhållning. Men de första mötena efter ett längre uppehåll brukar vara dåligt besökta. Det tar litet tid, innan folk vaknar ur sin dvala.
Nåväl, vår ordförande började med att hälsa alla välkomna till kvällens begivenheter. En ny medlem, Marita Linell, kunde hon hälsa välkommen.
Ordföranden gick därefter över till de sedvanliga mötesförhandlingarna, som snabbt avverkades. De olika verksamheterna börjar först nu att gå igång och därför var det lugnt på rapporterings- och skrivelsefronten. Alla cirklar ligger i startgroparna; en ny cirkel har vi på tisdag kvällar.
Per Larsson är ledare för en slöjdgrupp. Vad gäller ekonomin, håller kassören på att avsluta förra årets räkenskaper, som kommer att uppvisa ett minus. Anledningen härtill är främst den stora hyreshöjning vi fått samt den dryga kostnaden för el.
Ordföranden hade fått signaler om för oss negativa förändringar på Reumatologen och sekreteraren fick i uppdrag att avfatta en skrivelse, som skall skickas till sjukhuschefen som en protest från oss som patientförening.
Arbetet inför årsmötet den 18 februari är i full gång. Motioner skall som vanligt vara styrelsen tillhanda 15 dagar före årsmötet. Ingen anmälde ytterligare frågor, varför förhandlingarna avslutades.
Vår högt värderade ordförande Ann-Kristin Lund fyllde 60 år strax före jul och hon hyllades med sång och musik med benägen assistans av kvällens underhållare Jard och Carina Samuelson.
Jard och Carina är kära och efterlängtade underhållare i föreningen. Under en och en halv timme gott och väl förgyllde de vår tillvaro med sång och musik. Mellan varven berättade Jard sina humoristiska historier, många från hans barndom i Värmland, och man kunde skönja en kärleksfull barndom och hans kärlek till föräldrar, syskon och Värmland. Skratten blev många och applåderna långa.
De spelade och sjöng underbara gamla godingar. Det ryckte i hela kroppen och tankarna gick säkert tillbaka till den egna barndomen med söndagsskola och allt. Vi fick t ex höra Räck mig din hand, O store Gud, Barnatro, Man skall leva för varandra, Gyllne morgon, Störst av allt är kärleken, Mest av allt, Ett vänligt ord, ja listan kan göras hur lång som helst. Den röda tråden var kärleken, inte minst till medmänniskorna.
Det var timmar av verklighetsflykt och en lisa för själen och man fick gåshud mer än en gång, för minnena från det egna livet kom säkert ideligen tillbaka.
En härligt underbar kväll avslutades med lottdragning, där Jard och Carina skänkt en CD-skiva. De var delaktiga hela kvällen, något som alla medlemmar tycktes uppskatta särskilt mycket.
Nästa månadsmöte blir den 18 februari, som är årsmöte. Väl mött.